Οι 7 πιο συχνές ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά – Μέρος 2ο

Home/Διατροφή/Οι 7 πιο συχνές ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά – Μέρος 2ο

Οι 7 πιο συχνές ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά – Μέρος 2ο

Έλλειψη ιωδίου

Το ιώδιο είναι ένα απαραίτητο ιχνοστοιχείο για τη φυσιολογική λειτουργία του θυρεοειδούς και την παραγωγή των θυρεοειδικών ορμονών.

Οι ορμόνες του θυρεοειδή εμπλέκονται σε πολλές λειτουργίες, όπως στην ανάπτυξη των κυττάρων και των ιστών, στην ωρίμανση του εγκεφάλου και του σκελετού του ανθρώπου. Επίσης είναι απαραίτητες για το μεταβολισμό.

Η έλλειψη ιωδίου είναι μία από τις πιο κοινές ελλείψεις θρεπτικών ουσιών, που επηρεάζει σχεδόν το ένα τρίτο του παγκόσμιου πληθυσμού.

Η ανεπαρκής έλλειψη ιωδίου συνδέεται με σοβαρές βλάβες στη σωματική και πνευματική υγεία, ιδιαίτερα των παιδιών. Μπορεί να προκαλέσει νοητική υστέρηση και αναπτυξιακές διαταραχές.

Η επαρκής πρόσληψη ιωδίου μέσω της διατροφής μπορεί να επιτευχθεί με την κατανάλωση των  παρακάτω τροφών:

  1. Ψάρια
  2. Θαλασσινά
  3. Γαλακτοκομικά προϊόντα
  4. Φύκη
  5. Ιωδιούχο επιτραπέζιο αλάτι

Έλλειψη βιταμίνης D

Η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη και ο ρόλος της, όπως έχει καταγραφεί από μελέτες, είναι εξαιρετικά σημαντικός, καθώς συμβάλλει στην υγεία του ανοσοποιητικού, στη βέλτιστη χρησιμοποίηση του ασβεστίου από τον οργανισμό και η έλλειψη της φαίνεται ότι συνδέεται με νοσήματα όπως ο Σακχαρώδης Διαβήτης, καρδιαγγειακές παθήσεις καθώς και με την εμφάνιση ψυχικών νόσων όπως κατάθλιψη και μελαγχολία.

Η βιταμίνη D παράγεται από τη χοληστερόλη, όταν το δέρμα εκτεθεί σε ηλιακή ακτινοβολία.  Οι κάτοικοι των χωρών μακριά από τον ισημερινό – που δεν εκτίθενται επαρκώς στον ήλιο – είναι περισσότερο πιθανό να παρουσιάσουν έλλειψη στη βιταμίνη D.

Παρόλα αυτά, φαίνεται ότι έλλειψη παρουσιάζουν συχνά και κάτοικοι των χωρών με μεγαλύτερη ηλιακή ακτινοβολία ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Αφενός οι αποθήκες της βιταμίνης D συνήθως δεν διαρκούν κατά τη χειμερινή εποχή και αφετέρου η συχνή και σχολαστική χρήση αντηλιακών, μπλοκάρει τη σύνθεση της βιταμίνης D.

Συνεπώς η διαιτητική πρόσληψη της βιταμίνης D είναι σημαντική.

Οι καλύτερες διαιτητικές πηγές είναι:

  1. Μουρουνέλαιο,
  2. Λιπαρά ψάρια (ο σολομός, το σκουμπρί, οι σαρδέλες και η πέστροφα)
  3. Ο κρόκος του αυγού
  4. Εμπλουτισμένα τρόφιμα όπως τα δημητριακά και το γάλα

 

Πηγές:

Kapil U. Health consequences of iodine deficiency. Sultan Qaboos Univ Med J. 2007 Dec;7(3):267–72.

Iodine Deficiency [Internet]. American Thyroid Association. [cited 2019 Jun 25]. Available from: https://www.thyroid.org/iodine-deficiency/

Nair R, Maseeh A. Vitamin D: The “sunshine” vitamin. Journal of Pharmacology & Pharmacotherapeutics. 2012 Jun;3(2):118.

Sahota O. Understanding vitamin D deficiency. Age and Ageing. 2014 Sep;43(5):589.