Διατροφική Αντιμετώπιση για το αυξημένο ουρικό οξύ

Home/Διατροφή/Διατροφική Αντιμετώπιση για το αυξημένο ουρικό οξύ

Διατροφική Αντιμετώπιση για το αυξημένο ουρικό οξύ

Οι πουρίνες είναι ουσίες που βρίσκονται σε αφθονία στη φύση, σε όλους τους ζωντανούς
οργανισμούς και σε όλα σχεδόν τα τρόφιμα.

Κάποια τρόφιμα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες, ενώ κάποια άλλα μικρότερη.
Όταν το σώμα διασπά τις πουρίνες το τελικό προϊόν που προκύπτει είναι το ουρικό οξύ.
Το ουρικό οξύ μεταφέρεται στα νεφρά μέσω της κυκλοφορίας του αίματος και στη συνέχεια
αποβάλλεται με τα ούρα.

Η αυξημένη παραγωγή ή η μειωμένη αποβολή ουρικού οξέος από τα νεφρά οδηγεί σε
υψηλά επίπεδα ουρικού οξέος στο αίμα (υπερουριχαιμία).
Η αυξημένη συγκέντρωση ουρικού οξέος στο αίμα μπορεί να οδηγήσει σε ουρική
αρθρίτιδα και παθήσεις των νεφρών , όπως η νεφρολιθίαση (πέτρες στα νεφρά).

Υψηλή συγκέντρωση πουρινών → Αυξημένο ουρικό οξύ → Ουρική αρθρίτιδα και νεφρολιθίαση

Κατηγοριοποίηση των τροφίμων σύμφωνα με την περιεκτικότητά τους σε πουρίνες.

Τρόφιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες (έως 100mg/100gr)

Καταναλώνετε ελεύθερα στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής.

Λαχανικά, φρούτα, αυγά, ψωμί ,τυρί & γαλακτοκομικά, γιαούρτι, ρύζι, ζυμαρικά,
ξηροί καρποί (εκτός από φυστίκια& κάσιους), τσάι, καφές

Τρόφιμα με μέτρια περιεκτικότητα σε πουρίνες (100-400mg/100gr)

Περιορίστε σε 110 – 170γρ. την ημέρα.

Ψάρια (λευκά, φρέσκα), χοιρινό ,μοσχάρι, πουλερικά, τόνος (κονσέρβα), γαρίδες &
θαλασσινά, σολομός, φακές, φάβα, μαυρομάτικα φασόλια, κόκκινα φασόλια

Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες (>400mg/100gr)

Αποφύγετε τελείως την κατανάλωση τους.

Σαρδέλες (σε λάδι), καπνιστή ρέγγα, συκώτι (χοιρινό) & όλα τα εσωτερικά όργανα
των ζώων, μαγιά αρτοποιίας, μαγιά μπύρας, σπιρουλίνα, θεοβρωμίνη, αποξηραμένα
μανιτάρια porcini

Ροφήματα

Καταναλώνετε άφθονη ποσότητα νερού, πάνω από 8 ποτήρια την ημέρα.
Αποφύγετε τα ροφήματα που περιέχουν σιρόπι καλαμποκιού υψηλής περιεκτικότητας
σε φρουκτόζη και το αλκοόλ, ιδιαιτέρως τη μπύρα.

Επιπλέον σημαντικές αλλαγές που πρέπει να κάνετε στη διατροφή σας!

1 . Αποφύγετε τα τρόφιμα που περιέχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά καθώς
μπορεί να επιδεινώσει την ουρική αρθρίτιδα και τη νεφρολιθίαση. Παρακάτω ακολουθούν
μερικοί τρόποι για να περιορίσετε τα λιπαρά της διατροφής σας:

  • Αποφύγετε την κατανάλωση τηγανητών
  • Περιορίστε τη χρήση βουτύρου, κρέμας γάλακτος και λιπαρών τυριών
  • Αποφύγετε να καταναλώνετε έτοιμες σάλτσες και σως

2. Καταναλώνετε μικρά γεύματα
Καταναλώνετε συχνά (κάθε 3-4 ώρες) μικρά γεύματα

3. Περιορίστε τη ζωική πρωτεΐνη σε 110 -170γρ. ημερησίως
Προτιμήστε κρέατα με χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος όπως ψάρια και πουλερικά

4. Αποφύγετε τρόφιμα που περιέχουν σιρόπι καλαμποκιού υψηλής περιεκτικότητας σε
φρουκτόζη

Ελέγχετε πάντα την ετικέτα των τροφίμων και των ροφημάτων πριν τα αγοράσετε

Παράδειγμα Τυπικής ημέρας

(*δεν αποτελεί εξατομικευμένο διαιτολόγιο, η ποσότητα των τροφίμων
διαμορφώνεται σύμφωνα με τις ημερήσιες ανάγκες του κάθε ατόμου)

Πρωϊνό
Αυγά βραστά & ψωμί ολικής & αβοκάντο ή γάλα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά

Μεσημεριανό
Σαλάτα με 1 κ.σ. ελαιόλαδο, ψάρι/ πουλερικά/ άπαχο μοσχάρι (110-170γρ), καστανό ρύζι

Βραδινό
Σαλάτα με 1 κ.σ. ελαιόλαδο, Cottage /τυρί χαμηλό σε λιπαρά, ψωμί ολικής

Επιλογές για ενδιάμεσα σνακ
Φρούτο & καρύδια ή Γιαούρτι 2% ή Λαχανικά & τυρί με χαμηλά λιπαρά

Σωματικό βάρος και ουρική αρθρίτιδα
Το αυξημένο σωματικό βάρος είναι ένας επιπλέον παράγοντας κινδύνου για την ουρική
αρθρίτιδα.

Για τη μείωση του σωματικού σας βάρος, συμβουλευτείτε τον ιατρό σας καθώς απαιτείται η
σταδιακή απώλεια κιλών μέσω ενός εξατομικευμένου προγράμματος απώλειας βάρους.

Βιβλιογραφία
The UK Gout Society: Gout – Arthritis. Symptoms, treatment and diet. http://www.ukgoutsociety.org/
(accessed March 18, 2019).
Gout | Arthritis Foundation. https://www.arthritis.org/about-arthritis/types/gout/ (accessed March 18, 2019)