Αν τρώω λίγο, θα αδυνατίσω;

Home/Διατροφικοί Μύθοι/Αν τρώω λίγο, θα αδυνατίσω;

Αν τρώω λίγο, θα αδυνατίσω;

Πόσο συχνά έχουμε μειώσει το φαγητό για να «γλιτώσουμε» θερμίδες ή έχουμε υποκύψει στο ατέρμονο μέτρημα των θερμίδων; Ο αυστηρός όμως περιορισμός της τροφής δεν οδηγεί στο αποτέλεσμα που θα περιμέναμε, δηλαδή την απώλεια βάρους. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Όταν οι θερμίδες που προσλαμβάνουμε είναι λιγότερες από τις θερμίδες που καταναλώνουμε, το σώμα μας στρέφεται για ενέργεια στις πρωτεΐνες του σώματος (δηλαδή στη μυϊκή μάζα). Όταν τρώμε «λίγο», τρώμε και λιγότερο πρωτεϊνούχες τροφές (πουλερικά, αυγά, γαλακτοκομικά, κρέας), με αποτέλεσμα το σώμα μας να αρχίζει να διασπά μυϊκό ιστό για να πάρει μεμονωμένα αμινοξέα για την παραγωγή ενέργειας. Αυτό οδηγεί σε μυϊκή απώλεια και πιο αργό μεταβολισμό, με αποτέλεσμα να καθίσταται δύσκολη η απώλεια βάρους. Επίσης, όταν τρώμε «λίγο», ο οργανισμός δεν καλύπτει τις ανάγκες του σε απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που δε μπορεί να τα συνθέσει μόνος του (βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία). Αυτό οδηγεί σε αίσθημα πείνας, εξάντλησης και άσχημης διάθεσης, με επακόλουθο την περιστασιακή υπερκατανάλωση τροφής.

Σημασία δεν έχει μόνο το πόσες θερμίδες τρώμε, αλλά και τι είδους θερμίδες, για να καταφέρουμε να χάσουμε αποτελεσματικά τα περιττά κιλά. Μεγάλος όγκος επιστημονικών ερευνών έχει δείξει ότι δύο δίαιτες των ίδιων θερμίδων, αλλά διαφορετικής σύστασης σε μακροθρεπτικά συστατικά (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λιπαρά) οδηγούν σε διαφορετική απώλεια βάρους και διαφορετικό αίσθημα κορεσμού. Σύμφωνα με πολλές κλινικές μελέτες, οι χαμηλών θερμίδων/υψηλών πρωτεϊνών δίαιτες οδηγούν σε μεγαλύτερη απώλεια βάρους, καλύτερη διατήρηση της μυϊκής μάζας και εντονότερο αίσθημα κορεσμού σε σχέση με άλλες δίαιτες.

Επίσης, τα μεταγευματικά επίπεδα ινσουλίνης και σακχάρου, έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζουν τον ρυθμό της λιπογένεσης, ανεξάρτητα από το θερμιδικό περιεχόμενο του γεύματος. Ένα γεύμα πλούσιο σε σάκχαρα ή/και επεξεργασμένους υδατάνθρακες (π.χ. ένα σουσαμένιο κουλούρι με 1 χυμό), θα αυξήσει απότομα τα επίπεδα σακχάρου και ινσουλίνης, αυξάνοντας παράλληλα την αποθήκευση λίπους. Αντίθετα, ένα γεύμα ίδιων θερμίδων που θα συνδυάζει όμως ακατέργαστους υδατάνθρακες με πρωτεΐνες (π.χ. ένα τοστ ολικής άλεσης με ζαμπόν-τυρί και ένα φρούτο), θα οδηγήσει σε σταδιακή αύξηση των επιπέδων σακχάρου και ινσουλίνης, μειώνοντας παράλληλα την αποθήκευση λίπους.

Η μεγάλη μείωση του φαγητού δεν αποτελεί αποτελεσματική λύση στο θέμα του αυξημένου βάρους. Η κάλυψη του οργανισμού με πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία είναι πρωταρχικής σημασίας όταν ακολουθούμε μία δίαιτα. Το μυστικό της σωστής απώλειας βάρους κρύβεται σε μια δίαιτα προσαρμοσμένη στις ανάγκες μας η οποία οδηγεί σε απώλεια λίπους προστατεύοντας τη μυϊκή μάζα και εξασφαλίζοντας καλή υγεία και διατήρηση του βάρους μακροπρόθεσμα.